Contra la violència masclista: unitat de classe o autodefensa feminista? (II)

En aquest segon article sobre el debat entre les estratègies de l’autodefensa feminista i la unitat de classe, es desgranen les raons per superar la dicotomia apostant per una autodefensa feminista que ajudi a unir la classe treballadora.

La unitat de classe supera la violència masclista?

Es podria plantejar que no es tracta de menystenir la necessitat d’acabar amb la violència masclista, sinó que es busca la manera òptima per fer-ho. Si per acabar amb l’opressió de les dones hem d’acabar amb el capitalisme, i per a això necessitem constituir-nos en classe, arribem a la conclusió que la millor recepta contra la violència és la unitat de classe i l’abstracta «organització de les capacitats socialistes».

Un altre argument podria ser que la millor manera de convèncer els homes que no comentin violència masclista és fer-los veure que fent-ho només beneficien la burgesia (cosa que ja hem explicat en l’anterior article que, a curt termini, no és ben bé així), ja que estan impedint que les dones ens organitzem amb ells per combatre-la. Però això resulta problemàtic per diferents motius:

Primer, perquè és imprescindible saber quin projecte socialista estem defensant, i no podem fer renúncies ideològiques amb arguments pràctics. El feminisme ens aporta a les organitzacions socialistes que l’alliberament de les dones sigui un pilar bàsic de la nostra proposta política. Podria ser lògic que per tothom fos més que obvi, sí, però si no fem una anàlisi idealista i mirem la realitat de les organitzacions, i de les seves militants, encara falta picar moltíssima pedra perquè s’assumeixi aquest principi.

Segon, en aquest mateix sentit, perquè si bé sense unitat de classe no hi haurà revolució i sense revolució no hi haurà socialisme, també podríem dir que sense feminisme no hi haurà unitat de classe (ja que les dones en serem excloses o expulsades amb violències i discriminacions) i sense aquesta no hi haurà revolució i sense això no hi haurà ni socialisme ni feminisme. L’enfocament pot canviar l’ordre, però tot és imprescindible.

Tercer, perquè no estem en contra de l’opressió de les dones perquè contribueix a explotar la classe treballadora i dificulta la lluita de classes que permetria alliberar-la, sinó perquè estem en contra de les opressions. Perquè defensem la llibertat i poder decidir col·lectivament com vivim i com garantim la vida. De la mateixa manera que no estem en contra del capitalisme perquè dificulta la nostra presa de consciència com a explotades en tant que individus formalment lliures, sinó perquè estem en contra de l’explotació i de no poder disposar lliurement i col·lectiva del nostre temps. És important que ho expliquem així, perquè posa els fonaments de la societat que estem construint.

Quart, perquè si es planteja des de la premissa que l’única manera de superar l’opressió de les dones és la unitat de classe, no només passa que aquesta és necessària però no suficient, sinó que això podria ser el plantejament polític de tot: per defensar la terra, unitat de classe. Contra el racisme, unitat de classe. Contra l’explotació laboral, unitat de classe. Perquè tothom tingui llum, unitat de classe. No és que sigui erroni que calgui vertebrar la classe com a subjecte polític per tal de fer qualsevol transformació social, però com deia, és insuficient, ja que necessitem la perspectiva teòrica, política i organitzativa que permeti que en el procés d’abolir les relacions socials capitalistes puguem abolir les relacions de gènere. I la violència masclista dificulta l’organització conjunta de la classe treballadora, així com la diferència salarial que estratifica la classe treballadora, o el racisme i la xenofòbia.

Cinquè, perquè és un desencert a nivell polític perquè comunicativament penso que no té massa sentit. No té relació amb el sentit comú de les persones a què hem d’interpel·lar. Si no existeix a dia d’avui una consciència com a subjecte de la classe treballadora, i la gent per tant no s’identifica ella mateixa com a classe treballadora, de què serveix dir-li a la gent que la violència masclista és dolenta perquè divideix la classe? Creiem que en comptes de tota la feina que s’ha fet per socialitzar la idea que les dones som persones amb dret a viure sense violència, que els homes no tenen dret de maltractar-nos, la millor manera de convèncer els homes de deixar d’exercir el seu poder sobre les dones és dir que hem d’estar units com a classe? Com es porta a la pràctica aquesta unitat de classe contra el masclisme quan ningú s’identifica ni tan sols com a classe treballadora? És absolutament estèril intentar convèncer ningú des d’aquesta perspectiva, a més que com deia, és limitat perquè no socialitza un marc de combat contra la violència masclista que plantegi la fi de la discriminació de les dones com a fi en si mateix.

Sisè, i seguint com s’expressa a nivell discursiu l’abordatge de la violència masclista, s’arriba a dir que un feminicidi «no és res més» que una expressió del domini de la burgesia, i es fa la relació que fent desaparèixer aquest domini deixaria d’haver-hi violència. Però no se supera el patriarcat només prenent el poder com a classe, si aquesta classe no destrueix el patriarcat al seu si. A més, no podem deixar que posar èmfasi a l’anàlisi econòmica ens porti a banalitzar els feminicidis. Deixar d’analitzar la importància de la vida de les dones en elles mateixes i simplificar que a una persona li treguin la vida pel fet de ser dona és sense dubte fer passes enrere en tot allò que la lluita feminista ens ha permès avançar.

Contra la violència masclista: autodefensa feminista

La nostra proposta contra la violència masclista és una altra. Sí, necessitem unitat de classe. Sí, pensem que per a què aquesta es doni cal lluitar contra les violències internes de la classe treballadora, com el masclisme o el racisme. Però no farem aquest salt mortal entre allò que volem i allò que farem, sinó que concretem les eines que ens faran arribar a tal fi, sense cap renúncia ideològica pel mig: feminisme i autodefensa feminista.

En primer lloc, si partim de la premissa que acabar amb el capitalisme no hauria d’implicar necessàriament acabar amb el patriarcat (per l’existència del patriarcat prèvia al capitalisme i per les experiències del socialisme real), malgrat acabar amb el capitalisme és imprescindible per plantejar un veritable alliberament de les dones, necessitem del feminisme dins de la nostra proposta política. Sabent que no parlem de coses separades, ni en l’anàlisi ni en la pràctica. Que necessitem un projecte integral. Que no tot allò que s’anomena feminista ens és útil. Però també que necessitem dotar-nos de perspectives d’anàlisi i de pràctica política feminista. Que no tot s’explica per la dinàmica del capital únicament i això no ens fa menys marxistes. Que el feminisme ha aportat moltes eines teòrico-polítiques que ens han fet avançar i que faran avançar més en la construcció d’un socialisme que sigui alliberador per a les dones. La nostra proposta integral és definida pel socialisme i el feminisme, però això no vol dir ni que siguin dues ni que sigui contradictòria.

En segon lloc, hem d’apel·lar homes i dones de classe treballadora per combatre el masclisme, des de la nostra responsabilitat en la immediatesa, el mitjà termini i el futur. No ens serveix de res analitzar que és la burgesia únicament qui se’n beneficia, més enllà que sigui erroni. Nosaltres volem prendre la nostra vida, portar a la pràctica el nostre projecte, i retornar-nos com a dones el nostre paper en el projecte revolucionari. Per això, autodefensar-nos és concebre les nostres vides com a quelcom que val la pena de viure i de defensar. És un punt de partida si realment volem que les dones ens organitzem com a classe treballadora en peu d’igualtat amb els nostres companys. És responsabilitzar els homes de classe treballadora d’assumir que no tenen poder sobre nosaltres, que lluitem per una societat en què siguem totes lliures, i que no respectar això té conseqüències, igual que les ha de tenir discriminar algú per ser homosexual o ser negre.

En tercer lloc, precisament per trencar la concepció de les dones com a objectes passius, que no permet esdevenir subjecte polític, cal que les dones prenem el rol actiu en el combat contra la violència. Hem de ser nosaltres qui en primera instància ens organitzem, ens formem i ens defensem. Això no vol dir deixar d’apel·lar els homes, però el rol i el procés que hem de seguir en aquest camp és diferent. L’autodefensa feminista posa al centre del combat contra la violència masclista les mateixes dones.

En quart lloc, hem de poder analitzar bé quins són els beneficis que els homes extreuen de la violència masclista en concret, i de l’opressió de les dones en general, perquè si no entenem bé com actua aquest mecanisme no el podrem superar. Afirmar que els homes treuen benefici de l’opressió de les dones no vol dir que el treguin en termes capitalistes. Els homes de classe treballadora no treuen plusvàlua perquè no tenen capital. No treuen ni tan sols diners en molts casos. El que treuen són hores de les quals disposar, ja que no assumeixen la mateixa quantitat de treball domèstic. Treuen poder, ja que mitjançant la coacció de la violència sotmeten una altra persona a la seva voluntat. Treuen capital social, ja que segueix sent valorat per ser un «home» tenir sexe quan vols, una dona que et cuida la casa i a qui mantens, o que «no sap viure sense tu». Si no sabem que això també explica que els homes exerceixin violència masclista, no podrem trencar els consensos sobre què se sosté aquesta violència (misogínia, amor romàntic, home dominador, divisió sexual del treball domèstic i la mateixa construcció del gènere i del significat social de ser home), consensos a què aspira i reprodueix la societat. De la mateixa manera, tampoc no podrem trencar la violència sense fer una anàlisi vinculada a l’economia i canviar la manera com organitzem la producció i la reproducció, en què assegurem que les condicions de vida no siguin una manera de coaccionar les dones i no poder trencar amb el rol d’opressió. Canvis com tenir papers, sostre, educació, sustent econòmic… O la socialització de la feina reproductiva per tal de no carregar-la en l’àmbit privat de la família.

En cinquè lloc, em pregunto què vol dir a la pràctica combatre la violència masclista amb «unitat de classe». Vol dir que preval la unitat de classe per sobre de la violència, en el moment en què hi hagi situacions en què la unitat i aturar la violència siguin contradictòries? Per exemple, si un company m’agredeix, no assumeix responsabilitats i no pretén fer-hi res al respecte, preval el fet que estiguem els dos a l’organització perquè la unitat superarà aquesta desigualtat? Hi ha hagut organitzacions de classe en què la classe es considerava tal, estava organitzada, i tenien molt clar que eren socialistes, en què les militants joves eren agredides pels seus companys: des de la CNT fins als partits revolucionaris a Llatinoamèrica. I quan elles plantejaven organitzar-se al marge per poder tractar tot això i posar-hi remei, els deien: «això és dividir la classe», «hem d’estar units». La proclama de la «unitat de classe» com a solució per al masclisme no ha servit mai per aturar la violència masclista.

En sisè lloc, és que, a més a més, no estem fent només una proposta política interna per a les organitzacions, sinó que es tracta de la nostra proposta política per al conjunt de la classe treballadora i les classes populars. Als companys encara potser els pots interpel·lar dient que han de tenir camaraderia amb les companyes, que si volem estar units cal tractar-nos per igual, etc. Però quina camaraderia hi ha amb les persones que no coneixes de res, amb qui no comparteixes valors ètics ni projecte polític, i que et trobes pel carrer i t’assetgen? La camaraderia és la relació que s’estableix mitjançant un marc polític, no una relació que es dóna de facto entre totes les proletàries per la seva condició de classe. Quin tipus d’utilitat té per a les dones de classe treballadora aquest plantejament polític contra l’assetjament sexual pel carrer, doncs? I per a les dones en situació de maltractament per part de les parelles, què fan quan els diem que la culpa és de la dinàmica de reproducció del capital i que s’han d’organitzar pel socialisme? Que en realitat allò no és res més que un mecanisme burgès per revaloritzar capital?

Per anar acabant, plantegem que la lluita feminista i l’autodefensa sí que han mostrat moltes potencialitats per tal de reconstruir una classe. La lluita conjunta, la perspectiva d’un subjecte de classe divers, les diferents fórmules organitzatives i de lluita, la incorporació dels sectors treballadors no assalariats, la vinculació de la lluita contra el racisme, en defensa de la terra, contra l’explotació de tot tipus de treballadores… Potencialitats per construir lluites conjuntes que ens permetin elevar la nostra consciència i constituir-nos com a classe. Apel·lar la classe treballadora a prendre el compromís amb la teva pròpia vida, amb la resta de les persones, com a persona influïda pel marc capitalista patriarcal però deixant clar que no estem determinades. Que podem triar, i ho hem de fer. I que no només triem organitzar-nos amb els homes, sinó que també triem viure bé, vides lliures de violència.

L’autodefensa feminista planteja un marc en què assumim que tenim quelcom que és defensable, que ens és propi i no aliè, que no pertany a un altre que té dret a fer-ne el que vulgui. Autodefensem les nostres vides, els nostres cossos, però també les nostres cases, les nostres condicions de feina, el dret a quedar-se al país, o el nostre territori. L’autodefensa feminista és una eina que converteix una problemàtica percebuda com a individual en una acció col·lectiva, i construeix així subjecte mitjançant processos pràctics. El marc d’anàlisi del patriarcat permet veure que no és una qüestió d’homes dolents, sinó que és una dinàmica social que impregna tothom, homes i dones. De la mateixa manera, l’autodefensa feminista és un marc polític que porta a implicar-nos activament en no deixar que la dinàmica social continuï tal com està, que porta a donar la cara per altres dones, que porta a plantejar una altra manera de relacionar-nos que posi per davant la integritat i la llibertat de les persones al benefici d’alguns.

Finalment, penso que el millor exercici que podem fer per veure com és d’útil o no una proposta política és contrastar-la a nivell pràctic. Si mirem a la història dels moviments revolucionaris arreu del món, l’autonomia de les dones i l’exercici pràctic de l’autodefensa han estat les eines útils per tal d’avançar cap a contextos en què no hi hagués discriminació i violència cap a les dones. L’aprofundiment teòric, la visualització i l’autoorganització han estat parts d’aquest caminar que ha fet avançar les dones, i que han aconseguit molt més que les crides a la unitat de classe que s’havien proclamat anteriorment.

A la mateixa Esquerra Independentista hi ha canvis profunds amb la incorporació del feminisme com a eix indestriable de la nostra proposta política i amb les eines polítiques i organitzatives que hi segueixen. Amb discursos com els que rebroten actualment les dones eren una minoria en les organitzacions, les violències masclistes eren invisibles, els homes acumulaven el poder, la forma de militar també reproduïa dinàmiques masclistes… En canvi, amb la introducció de l’anàlisi i els discursos feministes, les organitzacions d’avui dia comencen a incorporar el feminisme en la nostra proposta, comencen a fer del socialisme un projecte feminista alhora que seguim construint un feminisme necessàriament socialista.

El feminisme ha ajudat a unir la classe. Combatre la violència masclista amb autodefensa feminista ha ajudat a unir la classe. Sabem que aquí no hi ha guerra de sexes, sinó lluita de classes, i que el que volem és el nostre lloc per lluitar, però sobretot, que la proposta per la què lluitem també ens faci lliures. No hem vingut a estar còmodes ni a imaginar escenaris millors. Hem vingut a arremangar-nos per unir la classe treballadora en base a un projecte d’alliberament feminista. No a proclamar-lo. No a mirar cap a fora i a treure’ns responsabilitats. Hem vingut a guanyar-ho tot, i menys que això no ens servirà.

Article d’opinió de Patri G. Vallejo, militant d’Endavant (OSAN) Vallès Occidental, publicat a Catarsi Magazine.

Descarrega’t el número #2 de Tanyada!

Descarrega’t aquí gratuïtament el PDF complet del número 2 de la revista Tanyada i gaudeix dels seus continguts.

Descarrega’t aquí gratuïtament el PDF complet del número 2 de Tanyada i gaudeix dels seus continguts. Només et demanem el teu correu electrònic i, eventualment algunes dades d’interès, que utilitzarem per enviar-te informació de la Tanyada. Si no t’interessa les informacions que t’enviem, tindràs la possibilitat de fer-nos-ho saber i t’eliminarem de qualsevol llista de la qual t’haguem pogut afegir.

RESPONSABLE: Associació Edicions Trencavel
 FINALITAT PRINCIPAL: Enviar informació sobre les edicions de la Tanyada.

LEGITIMACIÓ: Consentimient de l’interessat 
DESTINATARIS: No es cediran dades a tercers. DRETS: accedir, rectificar i suprimir dades, portabilitat de les dades, limitació o oposició al seu tractament, transparència i dret a no ser objecte de decisions automatitzades.

 

D’arrels i llengua

Butlletí andreuenc n. 09 (2a època) – Octubre 2022

D’arrels i llengua

Arrelades a la lluita. La diària, la quotidiana. La que construeix a poc a poc, amb la mateixa força i determinació de les plantes que creixen a mesura que les reguem amb el compromís i disciplina.

Així vam començar el primer dia d’octubre: de la mà del Jardí de la Julieta, per denunciar la situació que pateix i que és extensible al procés de gentrificació que patim a tot Sant Andreu. I d’una lluita contra l’especulació a una altra: al cap de dos dies, era de la mà del Sindicat d’Habitatge de Sant Andreu que omplíem pl. Orfila per visibilitzar la tasca diària dels moviments que lluiten per l’habitatge digne.

No oblidem, però, que la lluita per l’habitatge va lligada a la repressió. Sense anar més lluny, aquest mes, en un desnonament a la Sagrera, van identificar i multar una companya de la nostra assemblea per intentar aturar-lo. Això se suma a la multa d’un altre company del nucli per les aturades del trànsit de Meridiana Resisteix el 2018; una multa que, tot i haver prescrit, s’ha fet efectiva i li han embargat 742€.

De la repressió econòmica i invisible a la més mediàtica, sempre donem suport a totes les persones represaliades. I per això vam ser a Sallent, per rebre la nostra companya Anna Gabriel i donar-li la benvinguda a casa!

Aquesta quotidianitat de la repressió la vam trobar també a València, quan hi vam baixar per a manifestar-nos-hi per la Diada. Seguim i seguirem en la lluita: unim-nos contra el feixisme, enterrem l’espanyolisme! Una lluita contra el feixisme que pocs dies després també vam escriure a les parets de Sant Andreu i als carrers de Barcelona!

I si per anar a Barcelona cal fer-ho amb transport públic, nosaltres estarem sempre al costat dels i les treballadores de TMB. En les vagues, que guanyen drets, i perquè ho tenim ben clar: treballar menys, treballar totes. Unim-nos pel treball i salaris dignes! No debades, davant la pujada de preus i les retallades socials, nosaltres ho tenim clar: unim-nos! Per això també hem estat repartint fulls volants entre gent de la nostra classe: unim-nos i activem-nos en la lluita!

Qui tenia molt clar a quina classe pertanyia era Jordi Martínez de Foix i Llorenç, el jove andreuenc comunista i patriota català que va morir el 14 d’octubre de 1978. El millor homenatge, la victòria! I de moment, humilment, en continuem la lluita. Venim de lluny: tant, que enguany la lluita juvenil a Sant Andreu ha arribat als 20 anys de vida. I per molts més segant Arran!

Una lluita, sens dubte, que ha de relligar la indestriabilitat de l’alliberament nacional, social i de gènere. I que ha de situar la defensa del català com una peça clau de construcció nacional i de cohesió social del nostre poble i la nostra classe als Països Catalans. Enguany, les jornades per la llengua arribaven a la 12a edició, i ho fan en un moment on la defensa de la nostra llengua és més necessària que mai. Benvingudes sigui, doncs, totes les iniciatives per una vida plena en català!

Tot això que diem ja ho havia dit, i molt millor, el savi de Sueca. Teniu l’ocasió de recuperar-ho gràcies al llibre Ara, Joan Fuster, de l’editorial Tanyada. Col·laboreu-hi! Que si el feixisme i l’amnèsia històrica han intentat esborrar-lo, és per algun motiu: aquí us en parlem.

Sense l’estridència de les bombes, però amb la mateixa violència, assassins patriarcals continuen assassinant dones pel fet de ser-ho: aquest mes, un altre feminicidi, a l’Alcoià. Els feminicidis continuen sent una insofrible xacra als Països Catalans.

La lluita és l’únic camí!

Sant Andreu de Palomar, Octubre 2022. Assemblea local d’Endavant (OSAN) Sant Andreu

santandreu@endavant.org | www.twitter.com/endavantstap | http://www.endavant.org

Davant la pujada de preus i les retallades socials, unim-nos

L’inici d’una dinàmica de mobilitzacions en defensa de la capacitat adquisitiva de les assalariades dels Països Catalans, ens reafirma en la nostra aposta per la unitat de les treballadores en lluita com a únic mecanisme real i efectiu que disposem per fer front al nou embat capitalista.

Si bé les pensionistes ja fa anys que es mobilitzen per poder equiparar la pujada de l’IPC a les seves pensions, els darrers mesos i setmanes hem vist com altres sectors iniciaven dinàmiques similars.

D’una banda, les treballadores d’autobusos de Transport Metropolitans de Barcelona van plantejar una lluita per recuperar capacitat adquisitiva i augmentar els descansos. El pacte signat al final de la negociació no pot ser valorat com a positiu en termes generals. S’ha negociat d’acord amb l’aposta de l’empresa , reduint el punt d’inici de la negociació, i el pacte s’ha saldat en millores econòmiques inferiors a les proposades per les treballadores i sense assolir cap millora pel que fa als descansos. Aquesta millora en els descansos havia d’anar lligada a la necessitat d’ampliar la plantilla per poder continuar atenent el servei durant els períodes de descans pactats. No ha estat així. Cap millora de les condicions de vida de les treballadores pot ser considerada una derrota, però caldrà analitzar els motius pels quals aquesta lluita no ha pogut culminar amb un millor acord.

D’altra banda, les treballadores de Catalunya Nord han protagonitzat la darrera setmana una vaga, així com mobilitzacions massives, convocades per les centrals sindicals de l’estat francès, que denunciaven la pujada de preus sense compensació salarial. L’èxit de les mobilitzacions ha dut a la CGT a llençar dues noves convocatòries de vaga a finals d’octubre i principis de novembre. Cal recordar que malgrat que la pujada de preus a l’estat francès també és important, ho és en menor mesura que la pujada registrada a l’estat espanyol, on l’IPC estava disparat a un 9% a setembre 2022 i que, abans de la crisi de la guerra a Ucraïna, ja era del 7%.

És també a finals de mes que les principals centrals sindicals del metall han convocat vagues al sector, com a mesura de força per a negociar la pujada salarial en el nou conveni provincial.

Aquests tres casos són exemple de com l’organització de les treballadores és l’única força que tenim per plantejar un contrapoder als embats de la patronal i els seus intents insaciables per a esprémer les vides de la classe treballadora: obligant-nos a treballar més hores, negant-nos el descans, fer-nos produir per sous que ens condemnen a la pobresa i negant-nos la redistribució del treball i la riquesa en moments de crisi, atur i desabastiment.

Tenim clar que aquesta és una lluita parcial i en cap cas l’objectiu que com a classe treballadora ens hem de plantejar com a final. Però no és menys cert que cada engruna que arrabassem a l’estat i a la burgesia són altre que el fruit de la nostra organització i lluita.

Només organitzades, sindicades i lluitant podem assolir propòsits més ambiciosos i generar un contrapoder real que doti a la classe treballadora de la força necessària per a tombar el capitalisme i acabar amb l’explotació.

Sindiquem-nos al lloc de treball.
Organitzem-nos amb les companyes.
Lluitem pels nostres drets.
Solidaritzem-nos amb les que lluiten.
Treballadores dels Països catalans, unim-nos.

12es Jornades per la Llengua de Sant Andreu de Palomar

Vivim temps d’atacs constants i sistemàtics a la nostra llengua arreu dels Països Catalans. El català, que és la nostra llengua i la d’acollida que cohesiona la nostra societat, viu sotmesa a la repressió i a les constants ofensives que pretenen desprestigiar-la i desacreditar-la, especialment en l’àmbit educatiu.

El constant embat espanyolista que escomet la nostra llengua per marginar-la i ferir-la de mort com ja passa a l’Estat francès, no ens farà cedir ni un mil·límetre a l’hora de defensar-la amb totes les nostres forces, per tots els mitjans i amb totes les eines.

Per aquest motiu, diverses organitzacions de Sant Andreu de Palomar (Assemblea, el Casal Independentista El noi Baliarda, Endavant OSAN, Arran, la CUP i la Plataforma per la Llengua), enguany tornem a organitzar les Jornades per la Llengua que arriben ja a la seva dotzena edició, perquè cap atac al català ens dissuadirà del nostre afany d’organitzar-nos per a obrir espais d’oci, lleure i cultura des dels quals treballar per una major normalització i expansió del català.

Amb la ferma voluntat de reivindicar la necessitat de defensar el nostre idioma, reivindicar-ne l’ús social, el seu prestigi cultural i popular i manifestar de la forma més desacomplexada, alegre i combativa, que estimem la nostra llengua i la defensarem amb més tossuderia cada cop que intentin agredir-la, us convidem a tots i a totes a no fer ni un pas enrere a l’hora de lluitar per la defensa del català i a ser partícips d’aquestes Jornades.

Prou agressions a la llengua. Als Països Catalans, en Català!

Tres afiliats de la COS declaren a jutjats per la seva militància sindical

► Els sindicalistes denuncien repressió sindical en ser acusats sense proves

Tres membres de la Sectorial de Veterinària de la COS, sindicat de l’Esquerra Independentista, han estat citats a declarar per la seva militància laboral. Els 3 afiliats han denunciat ser víctimes de repressió sindical per part de l’empresa clínica veterinària Anicura Vetamic de Cambrils, que els acusa sense proves.

La sectorial ha denunciat que, l’any 2020, l’empresa va exercir assetjament laboral continuat contra una treballadora arran que aquesta hagués demanat conciliació familiar. La treballadora, que a més a més es trobava en situació de contractació irregular, va dur el seu cas a la Coordinadora Obrera Sindical.

“Tot i haver insistit repetidament, Anicura Vetamic es va negar a parlar de la situació amb nosaltres en tot moment”, ha denunciat el sindicat. La COS ha exclamat que, malgrat que els fets van ser denunciats segons el procediment legal, les traves burocràtiques i la nul·la implicació del sistema judicial en la defensa dels drets de les treballadores van fer que la situació seguís encallada un any més tard, encara pendent de la resolució d’Inspecció del Treball.

“Durant aquest procés, els gerents de l’empresa Vetamic van denunciar 3 membres del nostre sindicat, amb noms i cognoms, alguns dels quals coneixien personalment, per un delicte de danys”, ha criticat la COS. Els tres sindicalistes han asseverat que l’empresa no té proves per a sustentar la denúncia. Els militants han assegurat que són un boc expiatori i la punta de l’iceberg d’un nou cas de repressió sindical que va començar ja fa més d’un any quan els responsables de la clínica van trucar als seus centres de treball per a coaccionar-les a elles i als seus caps. “L’únic objectiu que tenen és impedir que ens seguim organitzant i lluitant en defensa de les treballadores” han denunciat. La COS ha afegit que es tracta, de nou, de la persecució política que tant han patit d’altres membres de l’Esquerra Independentista.

“Seguirem defensant el dret a un treball digne”, han exclamat les militants sindicals. Alerta Solidària, la COS i La solidaritat no és delicte han recordat que estaran sempre al costat de les que lluiten.

Alerta Solidària, organització antirepressiva de l’EI | COS – Coordinadora Obrera Sindical, sindicat laboral de l’EI | La solidaritat no és delicte!

Contra la violència masclista: unitat de classe o autodefensa feminista? (I)

Darrerament ha pres una major visibilitat una corrent política, autoanomenada «moviment socialista», que pretén fer una impugnació dels moviments polítics presents arreu de l’estat espanyol i impulsar una vella perspectiva emancipatòria renovada.

En aquest article em centraré en una qüestió, l’abordatge polític de la violència masclista, que considero especialment preocupant d’aquests plantejaments. Com a prèvia, m’agradaria aclarir que no són suposicions fruit de cap ridiculització, com tampoc no són postures que comparteixin totes les seves integrants sense diferències. Les crítiques que exposo en aquest article sorgeixen de l’activitat política d’algunes organitzacions d’aquesta corrent i de les opinions de diverses militants que s’hi enquadren. És a dir, no parlo en cap cas de perills hipotètics, sinó de conseqüències que ja s’estan donant, en major o menor mesura, i que poden conduir a errors i retrocessos encara majors. Un exemple el trobem en Itaia, organització de dones del moviment socialista a Euskal Herria, en aquest article publicat pel 25N de 2019, on afirmen que «nos oprimen y nos dividen, ¡pero solo la unidad entre compañeros y compañeras nos liberará!». Un altre, són les assemblees escindides d’Arran que van seguir el lema per a la seva agitació del 25 de novembre de 2021 «Contra la violència masclista, unitat de classe!» i la seva mateixa línia discursiva davant dels feminicidis, en què s’analitzava l’assassinat de dones com a «res més» que conseqüència de la dinàmica d’acumulació del capital.

Analitzar la realitat com a totalitat capitalista

La manera d’abordar políticament la violència masclista que es defensa des d’aquestes tesis és presentada com si fos una conseqüència lògica (malgrat penso que aquesta mateixa anàlisi podria desembocar i, de fet, desemboca, en estratègies polítiques molt diferents) de l’anàlisi que es fa de la realitat. Es postula que tot fenomen social està subsumit a la lògica del capital, i que la contradicció capital-treball explica totes les opressions de la totalitat capitalistaCoincideixo que la dinàmica de reproducció del capital s’ha fonamentat i alhora ha primat sobre dinàmiques socials anteriors i ha transformat el món d’una manera sense precedents en la història coneguda. La lògica impersonal del capital, certament, impregna els processos socials, els modifica, els elimina, els crea i els modula. Però ho fa en major o menor mesura, i més aviat els condiciona, que no pas els determina absolutament. Per tant, no els explica en la seva totalitat.

Hi ha fenòmens que no responen a la dinàmica social patriarcal, com podria ser la incorporació massiva de les dones al treball assalariat, amb una assignació econòmica pròpia, als anys 50-60, que només pot ocórrer en un marc capitalista, i que dóna independència econòmica a les dones respecte els homes. També hi ha fenòmens que no responen, directament ni indirecta, a l’acumulació de capital, com pot ser l’assetjament sexual pel carrer. Patriarcat i capital (si ens permetem la llicència de posar-hi aquestes etiquetes) es condicionen, i no viuen al marge l’un de l’altre sinó que es constitueixen mútuament. El patriarcat en el qual vivim està condicionat i modulat pel capitalisme, i el capitalisme està desenvolupat patriarcalment. Sense una societat patriarcal, les dones no haguéssim estat col·locades en un llindar inferior als homes en el moment que accedim al salari, per exemple. Sense una interacció entre capital i patriarcat, no ens trobaríem com les dones, dins del mercat, treballem en un tipus de feines, associades a la reproducció, i no en unes altres. La societat actual és un capitalisme constitutivament patriarcal, sense que això no vulgui dir en cap cas que la realitat sigui estanca i que no es modifiquin ambdues dinàmiques, podent superar elements patriarcals a través del desenvolupament del capitalisme i podent reforçant-ne d’altres. Això no es contradiu amb què, com dèiem al principi, l’acumulació de capital té la centralitat en la reproducció de la nostra societat i, per tant, té una major capacitat d’arrossegar altres dinàmiques per al seu manteniment.

Precisament, el concepte de totalitat ha estat un leitmotiv d’aquesta proposta política com si fos una mena de paraula clau per superar la fragmentació del subjecte, la parcialització de les lluites, o el movimentisme. Aquest concepte s’utilitza per referir-nos a com la dinàmica del capital subsumeix tots els fenòmens socials i genera una realitat orgànica de reproducció del mateix capital. Es busca, per tant, una perspectiva que analitzi de manera integral –i també busqui donar una resposta integral– el sistema de dominació i com aquest es reprodueix. És un concepte que ha estat fet servir i és recorrent per part d’autores molt diferents. No és, des de la meva perspectiva, un terme que en si mateix sigui desencertat. Ara bé, com que la nostra voluntat no és només la de descriure la realitat sinó la de transformar-la, és interessant no quedar-nos en un debat teòric desvinculat d’una pràctica política sinó veure també quines implicacions té una determinada manera de concebre el món, i de descriure’l, a l’hora de voler-lo canviar.

Una de les primeres derivacions que provoca aquesta concepció en què hi ha un marc de capitalisme a dins del qual hi ha altres dinàmiques que s’expliquen en base a aquest, és el fet d’acabar descrivint la realitat únicament en base a la lògica d’acumulació de capital. La realitat és una totalitat capitalista, en què tot està determinat per aquesta lògica. Així doncs, «la violència masclista és violència burgesa», «l’estat és burgès», i fins i tot les companyes que no defensen les pròpies tesis teòrico-polítiques són també una expressió de la burgesia. Però si la burgesia ho ha fet i dominat tot, on quedem nosaltres i la lluita que ens precedeix? Això treu agència a la mateixa classe treballadora i esborra la possibilitat de la lluita de classes com a motor de la història, ja que: a) si tot és completament burgès no ha servit de res la lluita de classes plantejada amb anterioritat perquè la realitat actual és producte únicament de la lògica del capital; b) si la lluita de classes és interna a la dinàmica del capital, i per tant sempre i facis el que facis estàs contribuint a la revolució o a la reproducció del capitalisme, arribem al punt en què el fet de no compartir estratègia et col·loca del bàndol dels enemics de classe que reprodueixen el capitalisme; c) si la lluita de classes és interna a la lògica del capital, i per tant, com s’afirma des d’alguns d’aquests perfils, la victòria de la classe treballadora «passarà», el futur està determinat i és igual què fem. En els casos a i penso que no té massa sentit, ja que hi ha molts exemples de com la classe treballadora ha millorat la seva situació disputant precisament la lògica capitalista i, alhora, no podem afirmar que aquests processos de lluita s’haguessin donat tant sí com no, ja que el grau de consciència, organització, lluita o repressió no són graduals i progressius de manera lineal. En el cas no sé si ens permet avançar massa, ja que no deixa de ser un judici a priori.

Una segona qüestió és que aquesta anàlisi parteix de posicions maniquees i cau en les mateixes posicions maniquees. Alguns exemples són l’ús de les dicotomies classe mitjana/proletari, estat burgès/poder obrer, independència política de la classe treballadora/interclassisme, comunista/revisionista… Fan servir aquests conceptes i dicotomies per remarcar la seva diferència respecte la resta d’espais polítics, als quals etiqueten per reafirmar-s’hi en oposició. Ara bé, els empren de manera descontextualitzada i simplificada, en forma d’abstracció deslligada dels processos socials i històrics. Això, malgrat sigui útil a nivell de proclames comunicatives, dificulta la seva utilitat com a eines d’anàlisi i intervenció estratègica. En moments de desorientació i reflux, aquestes afirmacions dicotòmiques i excloents, que no admeten matisos ni contradiccions, són atractives perquè ens aporten certeses en moments en què no en tenim, però això no vol dir que ens ajudin a avançar.

Per la voluntat de clarificar el conflicte irreconciliable d’interessos entre classes, i per la també raonable voluntat de combatre posicions reformistes que han estat fructíferes a nivell polític al darrer cicle, s’acaba caient en una simplificació atractiva però irreal: l’estat, per exemple, no és completament burgès malgrat actualment tendeixi de manera clara a ser útil per als interessos de la burgesia. És fruit del procés històric, en què no només la burgesia ha participat, sinó també la classe treballadora, defensant marcs legals que ens eren beneficiosos. Hi ha qüestions que no poden ser encaixonades en estar al servei de la burgesia o el proletariat, sinó que tenen contradiccions al seu si: la llei mateixa n’és un exemple. Malgrat existeixi la propietat privada i la indivisible unitat d’Espanya, és la legalitat en la seva totalitat burgesa?

Això es tradueix en el camp polític en l’aposta del tot o res, que agafant de bandera el combat contra el reformisme (molt lícit i necessari, d’altra banda) acaba esdevenint un plantejament idealista o, pitjor encara, sectari, en tant que deriva en: a) forçar la institució a prendre determinats posicionaments no serviria de res si la institució és totalment burgesa i per tant no ens pot permetre avançar, b) les reformes són vàlides només si s’insereixen en una estratègia revolucionària però es determina a priori qui és o no revolucionari, sovint en base al subjecte que força la reforma i no en base a si la reforma encaixa o no amb els interessos de les organitzacions revolucionàries. Això fa entrar en una guerra absurda, i en la lògica que impossibilita un debat honest entre diferents visions que discrepen políticament, ja que únicament és una disputa entre revolucionaris i contrarevolucionaris.

D’altra banda, es dóna la paradoxa que per voler fer una explicació integral de la formació social actual s’acaba separant i jerarquitzant parts d’una mateixa lluita, una mateixa realitat, i per tant remant en contra de la necessària aspiració de tenir una estratègia revolucionària que cerqui una alternativa integral a l’organització social actual. És a dir, si no entenem que la base patriarcal i colonial del capitalisme són parts fonamentals en el seu sisense les quals no hagués estat d’aquesta manera el seu desenvolupament, i pensem que el capital és un marc general que pot explicar les dinàmiques masclistes i racistes de la societat completament, estem deixant de banda parts constitutives fonamentals de la formació social actual. Perquè no hi ha capitalisme que no sigui patriarcal i colonial, i per tant no s’explica per si mateix sense tenir en compte la construcció de gènere i la jerarquització colonialista. Així doncs, acabem dividint l’anàlisi d’una realitat que és en ella mateixa capitalista, patriarcal i colonial i jerarquitzant-les plantejant que alguna ha estat superada, volent fer passar una perspectiva economicista de la realitat per una perspectiva integral. Aquí, m’agradaria puntualitzar que deixo de banda el debat de noms, perquè és clar que li podem dir només «capitalista» entenent que és com anomenem a la formació social actual, i no afegir tota l’estona patriarcal i colonial, però no és en cap cas erroni afirmar que és també patriarcal i colonial.

Per últim, arran d’aquest plantejament general i la manera d’explicar-lo, en què el capital ha d’explicar tot allò que hi ha i succeeix al món, es cau també en un error que és prou comú però molt poc marxista: voler fer encaixar la realitat en les teves teories en comptes de fer encaixar les teves teories en la realitat, és a dir, de revisar-ne els possibles errors o elements a matisar per tal que aquestes expliquin la realitat. Em fa recordar com sovint en els debats feministes també hem caigut en això: pensar que alguna cosa que estava passant en la realitat no encaixava amb la manera com havíem après a entendre i explicar-nos el gènere, i ens enfadàvem amb la realitat per contradir la nostra teoria. Però si aquesta situació es dóna, allò que falla és òbviament la teoria, i no la realitat. Si no, les teories esdevenen dogmes en comptes d’eines per entendre el món en el qual vivim.

En resum, com explica molt millor que jo David Mc Nally criticant la interseccionalitat a partir d’una concepció dialèctica de la totalitat*:

«El racisme, en altres paraules, es pot entendre com una totalitat parcial amb característiques úniques que s’han d’entendre, finalment, en relació amb les altres totalitats parcials que constitueixen el tot social en el seu procés d’esdevenir. Cada totalitat parcial, cada sistema parcial dins del tot, té característiques úniques (i una certa ‘autonomia relativa’ o, més ben dit, autonomia relacional). (…) Però cap part (o cap totalitat parcial) no és ontològicament autònoma per se. Cada part és alhora (parcialment) autònoma i dependent, (parcialment) separada i ontològicament interconnectada. (…) El concepte dialèctic de totalitat, per tant, implica comprendre un procés de totalització que unifica (sense suprimir-les) les totalitats parcials que el constitueixen.»

David McNally a Teoria de la Reproducció Social (Tigre de Paper, 2019)

La violència masclista

Entrant a l’abordatge que es fa de la violència masclista, s’analitza que la violència masclista serveix per jerarquitzar la classe treballadora i dividir-la, dificultar el procés de presa de consciència de classe de les dones treballadores, i devaluar la seva força de treball. Tot això no és tampoc cap error, però limitar-nos a aquesta anàlisi sí que és un error analític. Comporta errors polítics derivats de la relació lògica simple d’una anàlisi simple: si la violència masclista serveix per jerarquitzar i dividir la classe treballadora, la solució a la violència masclista és la unitat de classe.

Partim del fet que aquesta violència, així com totes les expressions de dominació dels homes sobre les dones, la diferenciació en base al gènere i la valoració social desigual entre aquests (amb conseqüències materials, com tenir o no accés a la cultura, tenir o no autonomia econòmica i millors o pitjors condicions, tenir determinats trastorns de salut o no), són previs al desenvolupament del capitalisme, i de fet, s’hi troben com algunes de les condicions bàsiques en què aquest es genera. Potser es podria haver generat sense una base patriarcal? Potser, però no ha estat així.

El capitalisme és patriarcal, perquè no coneixem cap altra societat capitalista on no hi hagués gènere i no hi hagués desigualtat entre aquests. Podem anomenar la formació social actual com a capitalisme, sense adjectius, en tant que el mode de producció capitalista ha modulat de forma abismal com es desenvolupa la realitat. Però no podem pensar que el patriarcat, en tant que sistema de dominació dels homes cap a les dones, ha deixat d’existir. Parlar actualment de societat patriarcal entenent-ho al marge del capitalisme és igual de poc acurat que parlar de capitalisme sense tenir en compte el fonament patriarcal d’aquest. És a dir, per molt que triem un o altre concepte per anomenar la formació social actual, no podem dividir les dues qüestions si volem seguir fent una anàlisi materialista de la realitat. El capitalisme mai no ha esborrat aquesta dominació de gènere, igual que no ha esborrat altres dinàmiques socials prèvies, com l’organització tribal en algunes zones del món, o el poder polític de determinades institucions religioses. Dir que el patriarcat ja no existeix perquè no existeix com era abans del capitalisme, és com dir que la monarquia ja no existeix perquè tampoc no existeix com era abans del capitalisme.

És obvi, des de l’anàlisi de la realitat actual, que la violència masclista no és creada en el ni pel capitalisme, però que aquesta s’expressa de manera diferent en un o altre mode de producció, igual que s’expressa diferent en funció del procés històric de formació de cada estat: en funció de quin ha estat el rol tradicional de les dones, en funció de si la religió té un major o menor pes, en funció de les lluites de les dones en defensa dels seus drets… El mode de producció canvia profundament com i quan es dóna la violència masclista, igual que canvia el gènere i la concepció que en tenim; però com deia, no de manera absoluta. No és el mateix quin tipus de violència reben les dones que treballen al camp o a les fàbriques o la que reben si formen part d’un país colonitzat o no i viuen en un territori ric en recursos a espoliar. I, també de manera òbvia, la posició de classe de les dones que reben aquesta violència configura també com es produeixen aquestes violències: hi influeix des del capital cultural acumulat, als recursos econòmics disponibles, els cercles de relació, o els mateixos models de dona a què s’aspira o no.

Posem un exemple concret de com el patriarcat constitueix la manera com s’explota i oprimeix les dones en el capitalisme. Si no fos així, potser a una dona que és explotada li seria igual si ho fa un home o una dona, ja que el problema de la seva opressió és que l’explotin i no si hi ha una dominació patriarcal. Ara bé, és sabut com a les fàbriques durant el procés d’industrialització (i tantes altres avui dia), les dones eren violades sistemàticament pels seus caps. Com explica l’acumulació de capital que el cap violi les treballadores? No és fins i tot contraproduent per acumular capital restar hores productives a les treballadores? No hi té res a veure el sentit de propietat dels homes sobre les dones fruit d’una societat patriarcal, que encara es veu més accentuada amb el poder dels propietaris dels mitjans de producció que permet coaccionar les treballadores per mitjà de la necessitat d’un salari per sobreviure?

El capitalisme incorpora el patriarcat, no l’esborra, i això vol dir que no només perviuen les dinàmiques masclistes que permeten generar més plusvàlua, sinó que també hi ha formes de dominació que no tenen una funcionalitat específica en l’acumulació de capital i són igualment condemnables.

Tendències que ens poden fer retrocedir

Sobre la postura política que pretén resoldre la violència masclista amb «unitat de classe», caldria aclarir que les línies que defensen que la contradicció principal és la de gènere, i que renuncien a organitzar-se com a classe, conjuntament homes i dones (en la forma organitzativa que sigui), són absolutament residuals. Ara mateix les obviarem, per tant, de la discussió. És clar que hem de lluitar homes i dones, i qualsevol persona amb una altra identitat de gènere, de manera conjunta. Perquè això passi, i per tal de construir el poder propi que ens dugui a la societat socialista per la qual lluitem, és necessari que els homes deixin de cometre violència masclista. Però més enllà d’això, que segurament ningú contradiu en el plànol discursiu, què és el que provoquen a la pràctica aquestes línies?

La primera conseqüència és que si analitzem que tot és responsabilitat de la burgesia, i que tot el que es dóna en la nostra societat respon únicament als seus interessos i a la funcionalitat per la dinàmica capitalista, quina és la responsabilitat dels homes pel que fa a la violència masclista? De fet, si el benefici de la violència masclista és per a la burgesia, per què els homes de classe treballadora en cometen? És únicament fruit de la cultura dominant? Per què forcen les seves parelles a tenir relacions sexuals? Per què sexualitzen i cosifiquen les dones als seus grups de whatsapp amb els amics? Quin benefici reporta això per al capital? Els homes de classe treballadora no en treuen beneficis –no en termes del capital–, sinó en hores que dediquen o no a fer les feines de casa, en termes de poder, de reconeixement social, de disposar de relacions sexuals quan es vol, etc.?

Plantejar-ho així no només treu agència ja que treu la responsabilitat als homes respecte la violència, sinó que també els treu l’agència de deixar de cometre-la. Si ho fan perquè la burgesia ho necessita, si la violència masclista és violència burgesa, quina manera hi ha d’aturar-ho mentre no destruïm el poder de la burgesia i la societat de classes? Això ens porta a la inacció en el present, a no donar resposta i transformar la societat des de l’actualitat. A més, hi ha dobles vares de mesura que no tenen explicació: per què un feixista de classe treballadora sí que és responsable dels seus actes? No és una mediació del capital per tal d’ofegar la conscienciació de classe, per tal de reprimir-ne els sectors més conscients i organitzats? Per què a un feixista l’hem de trencar el cap però front a un maltractador la solució no és l’autodefensa?

Saber identificar com s’aprofiten els homes de la jerarquització establerta entre els gèneres, i canviar la dinàmica perquè deixin de fer-ho és necessari per construir una societat sense opressió de gènere. Ho farem impulsant els canvis que es poden donar sense sortir de la dinàmica social capitalista alhora que augmentem el poder popular organitzat per tal de destruir la societat de classes. Hi ha experiències històriques, com és el cas de la URSS, en què si bé d’una banda es van donar els majors progressos per a l’alliberament de les dones en uns termes (socialització del treball reproductiu, per exemple), ni va desaparèixer el masclisme, ni es va evitar una regressió posterior, en temps d’Stalin, que retornava les dones al seu paper familiar i als homosexuals a ser perseguits. El plantejament d’alliberament, que sense modificar l’organització social del treball productiu i reproductiu és impotent, també té topalls quan no es planteja des de l’òptica feminista d’abolir els mandats de gènere, quan no es planteja des de l’anàlisi i l’abordatge de les dinàmiques patriarcals que es poden mantenir malgrat canviem el mode de producció capitalista perquè no responen a aquest.

En segon lloc, una derivació economicista en què es cau, i provoca aquest plantejament i d’altres sobre la violència masclista i el feminisme, és fer l’analogia entre valor i plusvalor com a allò que determina si és negatiu i potencial políticament o no. No cal, en aquest sentit, que avaluem tot en base a si genera o no plusvalor. Quelcom pot no generar plusvàlua i ser profundament criticable. Hem de poder plantejar el nostre projecte d’emancipació des del desenvolupament d’una forma d’organització social oposada a aquella que es basa en l’explotació i l’opressió, a partir d’uns principis que basteixen el caràcter i desenvolupament del nostre projecte. Així doncs, el masclisme, el feixisme i el racisme han de ser combatuts més enllà de si en cada situació concreta es reprodueix o no el capital. Són pilars del sistema que hem de destruir, no tan sols per destruir el capitalisme, sinó perquè no volem canviar aquesta societat per qualsevol altra: la volem socialista, feminista, antiracista, que cuidi del territori, que s’agermani amb tots els pobles del món i on no hi hagi discriminació de cap mena.

Per això, quan es planteja la condemna de la violència masclista des de la crítica que divideix la classe treballadora, caiem en el marc erroni de condemnar-ho només en uns termes, que deixen de banda que el nostre projecte d’emancipació ha de defensar el dret de les dones a viure lliurement, independentment de si aquesta opressió divideix o no la classe. Amb una classe unida, no existiria l’opressió de gènere? Hi ha moltíssims exemples històrics que mostren com en les majors organitzacions de classe de la història el masclisme s’hi ha continuat donant. Hem de poder dir clarament que estem en contra de la violència masclista perquè atempta contra la llibertat de les dones, i no només perquè jerarquitza i dificulta l’organització de la classe treballadora.

En tercer lloc, el plantejament que el socialisme ja comporta la fi de les opressions de gènere, tampoc no és nou. I tampoc no és en si mateix incorrecte. Perquè socialisme tampoc no hi ha un, ni és un manual; està per construir. Ara bé, com farem que inclogui com a element bàsic acabar amb l’opressió de gènere, si no parlem de l’opressió de gènere més que com a mecanisme de reproducció de capital? Com transformarem una societat patriarcal que reprodueix el masclisme i que ho seguirà fent si no fem una aposta alternativa ferma? Necessitem incorporar el feminisme, i parlar clarament d’aquest, perquè no ha estat incorporat encara ni a les organitzacions socialistes, ni a la idea de socialisme que puguem tenir. Podem plantejar-nos el repte que el socialisme que construïm sigui feminista, perquè comparteixo absolutament que el socialisme no ha de ser únicament una proposta econòmica, sinó una esmena integral de la formació social actual, en totes les seves vessants. Però per això caldrà no fer veure que tot allò que ha aportat la teoria feminista és burgès i tractar d’invalidar-ho, ni tampoc abraçar la infinita literatura «feminista» acríticament. Tampoc no podem pensar que els plantejaments de les feministes socialistes de finals del XIX i principi de segle XX són suficients per abordar el gènere, malgrat que fossin imprescindibles per entendre l’opressió de gènere sense deslligar-la de l’explotació de classe. El nostre repte tracta de construir teories sòlides que integrin les millors aportacions de cada passa prèvia.

Potser algun dia no caldrà parlar de feminisme perquè quan parlem de la proposta i les organitzacions socialistes sigui ja entès i, sobretot, practicat així. Sense dubte, encara és imprescindible, i ens trobem a les beceroles que algun dia això pugui passar. Recordem que no fa ni deu anys que molta gent encara pensava –malgrat que hi havia companyes lluitant contra aquestes idees– que era una qüestió secundària, gairebé no s’analitzava l’impacte del gènere en la vida de les dones, gairebé no es parlava i menys encara es qüestionava que els militants comunistes assetgessin les companyes o que la gran majoria de militants fossin homes, entre moltes d’altres qüestions.

Article d’opinió de Patri G. Vallejo, militant d’Endavant (OSAN) Vallès Occidental, publicat a Catarsi Magazine.

Unim-nos contra la pujada de preus

L’economia mundial es troba immersa en un escenari inflacionari. Un fet que no és casual ni recent i que té els seus orígens en la desregulació financera a l’inici dels anys 70. La taxa de guany de les empreses estava en caiguda i els capitalistes van veure en l’especulació financera una font per obtenir més rendiments.

Va ser durant el període de la bombolla immobiliària quan especuladors financers van incrementar notablement les inversions especulatives en matèries primeres com aliments, energia, minerals, etc. D’aleshores ençà, els preus de les matèries primeres han experimentat tendències alcistes i fortes fluctuacions, especialment en períodes de canvis i d’incertesa com els actuals: una pandèmia i una guerra que permeten als especuladors enriquir-se amb la compravenda d’actius financers, alhora que les empreses també ho aprofiten per augmentar els preus i, en conseqüència, obtenir uns beneficis desorbitats.

I com no podia ser d’altra manera,a la cua hi trobem la classe treballadora, que veu com els preus es continuen incrementant mentre sous i pensions segueixen estancats des de fa dècades (inferiors al 2008 en termes reals).

Les conseqüències evidents d’un escenari inflacionari sense compensació per als treballadors ni els pensionistes serà l’esclat d’una nova crisi: descens del consum, disminució de les vendes de les empreses i, finalment, acomiadaments massius. I justament els mateixos que hauran guanyat enormes beneficis durant anys, fins al punt d’acabar provocant una crisi inflacionària, argumentaran que apujar sous i pensions podria generar una espiral inflacionària i que, per tant, els treballadors s’hauran d’estrènyer novament el cinturó.

Les receptes que ens imposaran per superar la crisi seran les de sempre. D’una banda, la classe treballadora patirà acomiadaments massius i precarització dels llocs de feina. I de l’altra, s’iniciaran fortes retallades en els serveis públics, tal i com ja ha anunciat el govern espanyol en el programa d’estabilitat per als pròxims anys que ha enviat a Brussel·les i que preveu retallades en totes les partides pressupostàries, excepte en despesa militar. La història interminable del capitalisme: els beneficis per al capital i les pèrdues per al treball.

Dos fets més poden agreujar la crisi i dificultar la vida per a moltes persones i països sencers. El primer és una nova bombolla immobiliària, fruit de l’especulació, que a hores d’ara ja està dificultat l’accés a l’habitatge per a molta gent i que n’expulsarà a molta més de casa seva a causa de encariment de les hipoteques. El segon és l’augment de preu de les importacions de productes energètics, minerals i alimentaris provocat per l’apreciació del dòlar, que ja s’està traduint en fallides de països sencers que estan sent rescatats per l’FMI a canvi de dures mesures neoliberals que castigaran a la població.

I com ja apuntaven les nostres companyes, a tot això també s’hi afegeix una altra crisi de naturalesa diferent, que ve de fons i que cada cop està agafant més rellevància: el xoc del capitalisme amb els límits físics del planeta. La necessitat d’innovació i expansió tecnològica permanents del capitalisme ha estat possible fins ara gràcies al consum ingent de recursos minerals i energètics; però hi ha uns límits físics que era obvi que s’acabarien sobrepassant, i és l’escenari en què ens trobem actualment. Això comporta que cada cop s’hagi de destinar més energia per extreure i processar la mateixa quantitat de minerals i recursos energètics. Per tant, és d’esperar una tendència creixent dels costos energètics a llarg termini, que tendeixi a empènyer els preus a l’alça.

A això cal afegir-hi la crisi climàtica. Les enormes quantitats de gasos d’efecte d’hivernacle que l’activitat econòmica ha abocat a l’atmosfera comportaran un canvi accelerat del clima de molt difícil adaptació. Serà justament en el moment de més adversitats que menys disponibilitat de recursos tindrem per adaptar-nos al nou clima.

Som, per tant, davant d’una altra crisi capitalista que castigarà com sempre les persones pobres i els països pobres. Una crisi generada pels mateixos límits i contradiccions del capitalisme, que amb la seva ànsia per valoritzar els capitals acaba generant bombolles especulatives i inflacionàries que ofeguen l’economia de milions de persones.

Però som davant, també, de la contradicció insalvable entre l’expansionisme capitalista i els límits físics del planeta. Una contradicció de fons que anirà agreujant i influint en les futures crisis i que a llarg termini podria posar en risc la mateixa humanitat.

L’únic remei a un escenari de crisis i desigualtats creixents passa per entendre que no hi ha un capitalisme ni verd ni de rostre humà i que cal canviar la dinàmica social radicalment, des de l’arrel. El motor de la societat ha de deixar de ser la rendibilitat del capital, per passar a ser la reproducció de la vida.

Un moment com l’actual de crisi i desafecció pot ser una bona oportunitat per iniciar un canvi de rumb. Caldrà la unitat d’acció de les esquerres anticapitalistes per activar mobilitzacions i protestes que aturin les polítiques del capital i comencin a exigir i implementar les transformacions que són tant necessàries. Unim-nos ara contra la pujada de preus i caminem plegats molt més enllà. Ens hi va la vida!

Article de Nil Saladich, militant d’Endavant (OSAN) Ponent, publicat a El Temps.

L’Esquerra Independentista davant l’excepcionalitat política i la repressió del passat 9 d’octubre

Comunicat de l’Esquerra Independentista després de la Diada del País Valencià, el 9 d’octubre:

El passat diumenge 9 d’octubre, diada del País Valencià, l’Esquerra Independentista junt amb més d’una vintena d’organitzacions vam fer possible la mobilització unitària de caràcter anticapitalista i antifeixista a València i vam aconseguir novament sumar milers de persones en defensa dels drets i les llibertats socials i nacionals del nostre poble. Tot i l’èxit de la convocatòria, que no és ni més ni menys que el resultat de l’organització popular, no estem disposades a passar per alt la situació d’excepcionalitat que se’ns va imposar per part de les forces i cossos de seguretat de l’Estat sota la direcció de la subdelegació del govern espanyol.

La persecució política cap a l’Esquerra Independentista i el conjunt del moviment popular contrasta amb la impunitat del feixisme i evidencia, una vegada més, que aquest és part constitutiva de l’Estat i s’alimenta ideològicament de l’espanyolisme. No és cap casualitat, per tant, que la mateixa setmana de la diada del País Valencià el líder de la formació feixista España 2.000 rebera una condecoració per part de la Policia Nacional per la seua “contribució a la seguretat ciutadana”. Com tampoc no ho és que durant el matí grupuscles d’extrema dreta pogueren exhibir amb total impunitat simbologia feixista mentre que, a la vesprada, nosaltres patíem el robatori d’estelades i banderes del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans per part de les mateixes forces policials.

La denúncia pública que hui presentem no espera res d’un Estat que és en definitiva un instrument jurídic, polític i institucional al servei de les classes dominants. La denúncia pública que hui presentem pretén fer una crida a l’organització i alertar a la classe treballadora dels Països Catalans davant el retrocés en els drets conquerits amb la nostra lluita. El robatori i confiscació de propaganda política, la criminalització amb un desplegament policial massiu, els escorcolls, les identificacions arbitràries, la persecució i les amenaces de sanció per delicte de desobediència tenen com a objectiu generar por i desmobilització. I no ho anem a permetre. Com no vam permetre, gràcies a la força col·lectiva de totes les qui ens vam aturar a la manifestació, l’intent per part de la policia de trencar amb la  mobilització unitària, encara que ens haja costat diferents amenaces de sanció.

Perquè quan el nostre poble pren consciència de classe i nacional esdevé una autèntica amenaça per a l’Estat. Així ho demostra la repressió i la violència policial i feixista de l’octubre del 2017 arreu dels Països Catalans. I així es ratifica a l’octubre del 2022 amb el recent cas destapat d’espionatge polític que hem patit l’Esquerra Independentista i la persecució política i la repressió viscudes el passat diumenge. En paraules de la Brigada d’Informació de la Policia, l’Esquerra Independentista es perfila com a “una amenaça real per a l’estabilitat de l’Estat i la pau social com a moviment de contrapoder que és”. I així seguirà sent.

És per això que fem una crida a donar continuïtat als espais unitaris construïts per a organitzar la manifestació del 9 d’octubre. Per tal que d’aquesta confluència puga néixer la resposta no només a la repressió que vam patir, sinó també a la contínua degradació en les nostres condicions materials de vida. Davant la repressió, però també davant la guerra, l’empobriment massiu i la pujada de preus estem obligades a unir-nos i construir una alternativa popular als governs actuals que trenque alhora amb l’avenç del feixisme. Passem de ser una amenaça, a ser una alternativa real per la classe treballadora dels Països Catalans.

Unim-nos contra la repressió! Unim-nos contra l’Estat!
Construïm l’alternativa. Construïm Unitat Popular!

 

Memòria històrica a prova de bombes

Quan diem que Joan Fuster és clau en la construcció dels Països Catalans no és només per la seva obra política i literària. És, també, perquè la seva vida sintetitza gran part de les dificultats que el nostre poble ha tingut i té sota la dominació espanyola: així com volen eliminar les nostres llengua i cultura, així mateix van voler-lo eliminar a ell. Físicament. Fuster va ser un trist protagonista passiu -és a dir, víctima- de l’anomenada batalla de València, l’intent de l’extrema dreta per evitar l’articulació dels Països Catalans durant els anys posteriors a la mort del dictador Franco.

Ben sovint, ens ressonen les paraules del discurs que va pronunciar Fuster l’abril del 1982 a Castelló de la Plana: “o ens recobrem en la nostra unitat o serem destruïts com a poble. O ara o mai!”. Aquell discurs, el savi de Sueca el començava fent-se ressò de la mort del seu amic i també intel·lectual Manel Sanchis Guarner. El Casal Independentista El Noi Baliarda el va projectar en el tret de sortida de l’Any Fuster. I fou en aquest acte on Jan Bruguera, editor de 3i4 Edicions, va fer esment que la mort de Sanchis Guarner es produïa poc temps després d’haver patit diversos atacs, inclosos un atemptat amb bomba el 1978 i un paquet bomba, l’any següent, que va saber desactivar, a part de pintades amenaçants. El que fet que ningú no investigués aquells atacs va anar deteriorant la seva salut, fins a morir el desembre de 1981.

També el 1978, Fuster va patir el primer atemptat. I aquell mateix 1982, tot just 7 mesos després del discurs a Castelló, en patiria el segon i més bèstia. Dues bombes a ca seva que farien explosió a quarts de cinc de la matinada. La primera, més fluixa, havia de servir d’esquer per a generar l’atracció de Fuster i dels seus contertulians: era públic i notori que el savi de Sueca es reunia amb amics, cada nit, fins a altes hores de la matinada, tot compartint anàlisis i visions polítiques literàries. La segona bomba, molt més potent, havia d’explotar un cop les potencials víctimes s’haguessin atansat a veure els estralls de la primera.

Per a les bombes d’aquest segon atemptat, la matinada del 10 a l’11 de setembre de 1982, van utilitzar Goma2, material explosiu que feien servir algunes unitats militars. No hi va haver cap detingut ni cap judici. El pes de la modèlica transició necessitava d’esborrar no només els Països Catalans sinó també tots els atacs, legals o paramilitars, que ajudaven a eliminar la consciència i construcció nacionals, lingüístiques i culturals.

I per això, també, la censura que ja es va aplicar aleshores per a negar o minimitzar l’atemptat ha arribat fins als nostres dies. «No està tot. M’ha estranyat no veure imatges de l’interior de l’habitació on Fuster tenia els llibres. Era molt impressionant, tot mig cremat i per terra», com es veu en la foto d’Ana Torralva; això es pot llegir en aquest article recent del Diari La Veu, on expliquen “la que hauria pogut ser la major massacre terrorista de tota la Transició al País Valencià”.

La tasca d’esborrar els fets és ingent per part de l’Estat espanyol. També fa poc, elDiario.es se’n feia ressò en aquest altre article, on podíem llegir: “La Conselleria de Justícia del Govern valencià assegura que el març de 2015 es van destruir els suport de les investigacions sobre la bomba col·locada al costat de la casa de l’escriptor de Sueca i que en desconeix el destí”. Fa pocs dies, coincidint amb els 41 anys de la trista efemèride, TVE va recuperar imatges inèdites que no s’emeteren perquè foren censurades en aquella època.

I tanmateix, la remor persisteix. Perquè si avui podem parlar del savi de Sueca i reivindicar-lo és perquè tenim encara un poble per (re)construir, tant al País Valencià com als Països Catalans. I perquè en un poble sotmès nacionalment des de fa més de 350 anys per dos estats centralistes, no només la memòria històrica és a prova de bombes, sinó que ens reafirmem que no venç el temps sinó la voluntat; i que nosaltres tenim clar que no som res si no som poble.

Laia Toneu Domènech, militant d’Endavant (OSAN) Sant Andreu. Article publicat al ‘Sant Andreu de Cap a peus‘, revista veïnal de l’AVV de Sant Andreu de Palomar.